
NetBroker GYIK
Kérdések
Általános kérdések
Hogyan tudok NetBroker hozzáférést igényelni?
Hogyan tudok átvezetni a folyószámlámról?
Mi a teendőm, ha nem látom a folyószámlámra átvezethető egyenleget?
Mi a teendőm, ha elfelejtettem a jelszavamat?
Mi a teendőm, ha 3 alkalommal is elrontottam jelszavamat és letiltott a rendszer?
Mi a teendőm, ha nem tudok belépni a rendszerbe az SMS-ben kapott jelszóval?
Mennyibe kerül a NetBroker szolgáltatás?
Hogyan működik a NetBrokerben a napon belüli BÉT ügyletek (Day-trade) költségszámítása?
Hogyan tudok Real-Time tőzsdei adatokra előfizetni?
Milyen technikai feltételek szükségesek a NetBroker használatához?
Hogyan azonosíthatom magam telefonon?
Mi a teendőm, ha elfelejtettem a jelszavamat?
Hol és hogyan nyithatok TBSZ-t?
TBSZ 2013 online újrakötés
Technikai információk
A NetBroker indításakor azt az üzenetet kapom, hogy már be vagyok lépve.
A belépési adatok megadása után nem indul el a NetBroker Pro alkalmazás.
Nem tudom elindítani Firefox böngészőből a NetBroker Pro-t.
Nem kapom meg a belépéshez szükséges SMS kódot.
Befektetési jegy
Mikor teljesül a befektetési jegy vétel / eladás?
Hogyan tudok Euró és Dollár alapú befektetési jegyeket vásárolni?
Tőzsdei megbízások
Milyen időszakokban tudok megbízásokat adni?
Milyen gyorsan kerül be a tőzsdére a részvényajánlatom?
Hogyan működik a piaci áras ajánlat?
Hogyan működik a limit áras ajánlat?
Hogyan működik a stop limit ajánlat?
Hogyan működik a készletpárosítás?
Hogyan történik a tőzsdei tranzakciók elszámolása?
Hogyan működnek a tőzsdei szakaszok?
Befektetési hitel
Hogyan tudom igénybe venni a szolgáltatást?
Milyen értékpapírokra tudok megbízást adni?
Honnan tudom, hogy mekkora értékben adhatok megbízást?
Mekkora és hogyan számolódik a befektetési hitel kamata?
Mennyi a maximális futamidő?
Hogyan tudom törleszteni a befektetési hitelt?
Mi történik, ha a számla fedezeti értéke mínuszt mutat?
Hogyan működik a befektetési hitel allokáció?
Határidős kereskedés
Hogyan tudom igénybe venni a szolgáltatást?
Milyen instrumentumokkal lehet kereskedni az online rendszerben?
Mekkora az alapletét követelmény?
Milyen fedezet mellett nyithatok határidős pozíciót?
Hogyan történik a határidős pozíciók elszámolása?
Shortolás
Hogyan tudom igénybe venni a szolgáltatást?
Milyen értékpapírokra adhatok short megbízást?
Hogyan tudom rögzíteni a megbízást?
Honnan tudom, hogy mekkora értékben adhatok megbízást?
Hogyan működik az automatikus short zárás?
Hogyan tudok shortolni, ha befektetési hitelem van?
Számlakivonat, egyenlegközlő
Hogyan férhetek hozzá az aktuális vagy az archív számlakivonataimhoz és egyenlegközlőimhez?
Hol találom az archív dokumentumok menüpontot?
Mennyi időre visszamenőleg tudom letölteni?
Hogyan tudom letölteni?
Milyen archív dokumentumokat lehet letölteni?
Amennyiben nem találta meg azt az információt amire Önnek szüksége van, kérjük jelezze a netbroker@ersteinvestment.hu e-mail címen és az Ön kérdésével is bővítjük a menüpontot.
Válaszok
Általános kérdések
Hogyan tudok NetBroker hozzáférést igényelni?
A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges, hogy Ön rendelkezzen az Erste Befektetési Zrt.-nél vezetett értékpapírszámlával.
Amennyiben Ön már ügyfelünk, úgy bármely Erste Bank fiókban, kizárólag személyesen, a befektetési szolgáltatások internetes nyújtására, igénybevételére szóló szerződés kiegészítés aláírásával.
Amennyiben Ön még nem rendelkezik Erste Befektetési Zrt.-nél vezetett értékpapírszámlával, internetes oldalunkon előzetesen regisztrálhat, ennek során a számlanyitáshoz szükséges személyes adatait és elérhetőségeit kérjük megadni.
Hogyan tudok átvezetni a folyószámlámról?
A Pénzügyek / Átvezetés menüpontban, amennyiben rendelkezik külön az Internetre vonatkozó aláírt átvezetési megbízással.
Mi a teendőm, ha nem látom a folyószámlámra átvezethető egyenleget?
Amennyiben Ön rendelkezik Társaságunknál speciális szerződéssel, (pl.:Opciós, Tőzsdei határidős, Befektetési hitel, Halasztott fizetés, Értékpapírkölcsön, stb.) ebben az esetben a kifelé történő pénzmozgást megelőzően, fedezetellenőrzés céljából a kifizetés engedélyeztetése szükséges. A kifizetés engedélyeztetését kérheti üzletkötőjétől, vagy a NetBroker Help Desken, a 235-51-51-es telefonszámon
Mi a teendőm, ha elfelejtettem a jelszavamat?
Amennyiben elfelejtette jelszavát, kérjük, fáradjon be személyesen egy Erste Bank fiókba, vagy hívja a 06 1 235 5151 telefonszámot és igényeljen újat! Az új jelszót, az igénylést követő egy munkanapon belül fogjuk kiküldeni.
Mi a teendőm, ha 3 alkalommal is elrontottam jelszavamat és letiltott a rendszer?
Amennyiben 3-szori próbálkozás után letiltotta a rendszer, de új jelszót nem kíván igényelni, hívja a NetBroker Help Desket a 06 1 235 5151 telefonszámon, és kollégáink feloldják a zárolást!
Mi a teendőm, ha nem tudok belépni a rendszerbe az SMS-ben kapott jelszóval?
A sikertelen belépés lehetséges okai:
- Kérjük, ellenőrizze Internetes keretszerződése alapján, hogy helyes felhasználói nevet, illetve számlaszámot (7 jegyű ügyfélkód) adott-e meg a belépéskor!
- Kérjük, ellenőrizze, hogy az SMS-ben kapott kódot helyesen gépelte-e be, fokozottan figyeljen a kis és nagybetűk megkülönböztetésére!
- Felhívjuk figyelmüket, hogy rendszerünket csak adott technikai feltételek mellett lehet igénybe venni. A George rendszerbe való belépés sikeressége nem vonja maga után a NetBroker rendszer használhatóságát.
Mennyibe kerül a NetBroker szolgáltatás?
NetBroker szolgáltatásunknak nincsen belépési, vagy havi díja. Sőt a NetBroker rendszeren keresztül adott befektetési jegy tranzakciós díjaknak a felét elengedjük. Ezen felül csak azon ügyfeleinknek kell rendszeres díjat fizetni, akik szeretnének Real-Time tőzsdei adatokra előfizetni.
Hogyan működik a NetBrokeren a napon belüli BÉT ügyletek (Day-trade) költségszámítása?
Napon belüli BÉT ügyletek (Day-trade) esetén az Ügyfél ajánlatai megadásakor a BÉT bizományosi díjak kerülnek feltüntetésre a Kereskedési Rendszerben és az Erste Befektetési Zrt. nyilvántartásaiban, egyéb bizonylatain. Tőzsdezárást követően amennyiben az ügyfélnek azonos termékből azonos alszámlán, ellentétes irányban, azonos mennyiségre adott megbízásai voltak, melyek azonos BÉT kereskedési napon teljesültek, úgy a díjak megállapítása a következő:
- Amennyiben a vételi és eladási oldalon található teljesült mennyiség (darabszám) teljesen azonos (adott megbízáson belül a részteljesülést is figyelembe véve), úgy az eladási oldal jutalék összegének 75%-át az Erste Befektetési Zrt. jóváírja az ügyfélszámlán.
- Amennyiben vételek és eladások különböző mennyiségben teljesültek adott termékre (adott megbízáson belül a részteljesülést is figyelembe véve), úgy a vételi és eladási mennyiségek közül a kisebb mennyiség oldalának bizományosi díjának 75%-át (vagy több teljesülés esetén a bizományosi díjak összesített értékének 75%-a) kerül jóváírásra.
Hogyan tudok Real-Time tőzsdei adatokra előfizetni?
BÉT Real-Time tőzsdei adatokra NetBroker rendszerünkön keresztül a Információ / Real-Time előfizetések módosítása menüpontban tud előfizetni. A szerződési feltételek elfogadása után Ön a következő belépéssel a valós idejű tőzsdei árakat fogja látni.
Milyen technikai feltételek szükségesek a NetBroker használatához?
- Személyi számítógép Windows operációs rendszerrel. (Windows Vista, Windows 7 Windows 8, vagy ezeknél újabb Windows operációs rendszereken), vagy Intel processzoros Mac számítógép Safari böngészővel.
- Támogatott böngészők: mindig a legújabb magyar nyelven is elérhető verziót támogatjuk a következő böngészőkből: Chrome, Firefox (Safarin elérhető a NetBroker, de a böngésző használatát nem támogatjuk)
- Szélessávú Internet kapcsolat
- Magyarországi szolgáltatónál regisztrált Mobiltelefonszám SMS fogadási lehetőséggel
Hogyan azonosíthatom magam telefonon?
Amennyiben telefonon keresztül szeretne tőzsdei megbízást adni, jelszót kérni vagy egyéb adatot módosítani, kollégánk elkéri 7 jegyű ügyfélkódját és nevét, majd a rendszerünkben rögzített mobiltelefonszámára SMS-t küldünk Önnek, melyet ha helyesen visszaolvas, akkor Üzletszabályzatunk értelmében az azonosítás sikeresen megtörténik. Az SMS-ek egyszerűbb visszaolvasása érdekében, javasoljuk egy másik készülékről hívjanak minket.
Mi a teendőm, ha elfelejtettem a jelszavamat?
Amennyiben elfelejtette internetes jelszavát, új jelszó kéréséhez felkeresheti bármely Erste fiókot vagy a telefonon keresztüli SMS azonosítást követően tudunk Önnek új jelszót küldeni az előre megadott mobilszámára.
Hol és hogyan nyithatok TBSZ-t?
A TBSZ számla megnyitására online a NetBrokerben, személyesen pedig az Erste bankfiókokban van mód. A számla aktiválásához szükséges, hogy azon legalább 25.000,- Ft-ot helyezzen el, mint kezdő befizetés.
A számlanyitás menete ONLINE:
- Lépjen be a NetBrokerbe!
- Kattintson az „Információk”menüpont TBSZ számla megnyitása gombra, ekkor megnyitásra kerül TBSZ számlája.
- Vezesse át a kívánt, de min. 25.000 Ft összeget a TBSZ-re, ezzel aktiválja a számlát.
- A szerződés megkötésre került. Amennyiben a szerződésnek papír alapú példányára is szüksége van, az alábbi e-mail címen igényelheti számlaszámának megadásával: info@ersteinvestment.hu
TBSZ online újrakötés
A TBSZ számlák újrakötését illetve az újrakötés során részkivétel nyilatkozatot a Pénzügyek/TBSZ újrakötés menüpontban lehet rögzíteni. A felhasználói útmutató az alábbi linken érhető el.
TBSZ online újrakötés felhasználási útmutató
Technikai információk
A NetBroker indításakor azt az üzenetet kapom, hogy már be vagyok lépve.
Amennyiben a rendszer folyamatosan az azt üzenetet adja, hogy Ön már van jelentkezve, elképzelhető, hogy böngészője eltárolt egy korábbi munkamenetet, így ilyenkor javasoljuk, hogy törölje böngészőjében a Cookie-kat, és az ideiglenes fájlokat.:
A belépési adatok megadása után nem indul el a NetBroker Pro alkalmazás.
A NetBroker Pro alkalmazásunk a Microsoft .Net framework keretrendszert használja, melynek telepítéséhez illetve futtatásához rendszergazda jogosultság szükséges a számítógépen.
A sikertelen indítás lehetséges okai:
- Kérjük, ellenőrizze böngészője biztonsági szintjét (IE / Eszközök/ Internet beállítások/ Biztonság) Rendszerünk "Közepes" vagy alacsonyabb biztonsági szinten indul csak el.
- Amennyiben Ön céges hálózatba tartozik elképzelhető, hogy valamilyen fizikai eszköz, (Tűzfal, Proxy) tiltja le a futtatást, így kérje a helyi rendszergazda segítségét. A beállításhoz külön portot vagy egyedi beállítást elméletileg nem kell alkalmazni, a céges hálózat sajátosságai okozhatják a problémát.
- Amennyiben Ön otthoni környezetben használja, de rendelkezik valamilyen védelemmel erős tűzfal, vagy Router javasoljuk az első belépéshez kapcsolja ki a tűzfalat, illetve csatlakoztassa közvetlenül számítógépét az internethez. A telepítést követően routerrel, vagy tűzfallal is működni fog.
- Amennyiben a rendszer korábban már működött, de azt indítást követően mégis valamilyen technikai hibaüzenetet kap, vagy futás közben folyamatosan problémák keletkeznek elképzelhető, hogy valamilyen hiba keletkezett a Windowsban, illetve a keretrendszerben, ezért az alábbi lépéseket javasoljuk sorrendben:
- A program keretének eltávolításhoz törölje a következő könyvtárat számítógépén. A törlés után a program azt fogja érzékelni Ön még nem lépett be, így újra fogja magát telepíteni:
C:\Documents and Settings\Az Ön felhasználóneve\Local Settings\Apps\2.0 - Törölje a .Net Framework keretrendszert minden verzióját számítógépéről, (Vezérlőpult/Programok telepítése, eltávolítása) az eltávolítás után számítógép újraindítás szükséges. Az újbóli belépés után a keretrendszer újra fogja telepíteni a 4.7-s verziót, azonban az alábbi linkről ez kézileg is telepíthető:
www.microsoft.com - Amennyiben a fentiek egyike sem oldotta meg a problémát, javasoljuk telepítse újra a Windowst, amennyiben hibajavító telepítést választ, korábbi számítógép beállításai nem vesznek el.
- A program keretének eltávolításhoz törölje a következő könyvtárat számítógépén. A törlés után a program azt fogja érzékelni Ön még nem lépett be, így újra fogja magát telepíteni:
Nem tudom elindítani Firefox böngészőből a NetBroker Pro-t.
NetBroker Pro rendszerünk indításház olyan böngészőkomponensek szükségesek amit alapértelmezetten csak az Edge ismer.
Nem kapom meg a belépéshez szükséges SMS kódot.
Amennyiben nem kapja meg belépéshez szükséges 4 jegyű SMS kódot, kérjük ellenőrizze telefonja memóriáját, illetve javasoljuk kapcsolja ki majd be telefonját. Felhívjuk figyelmét, hogy a kiküldött kódok csak 5 percig érvényesek, így ennek letelte után próbálkozzon ismét a belépéssel.
Befektetési jegy
Mikor teljesül a befektetési jegy vétel / eladás?
A befektetési alapok egy része T napos elszámolású. Ez azt jelenti, hogy ezeknél az alapoknál a befektetési jegyek vétele és visszaváltása azonnal elszámolódik, azaz az elszámolás napja egybeesik a tranzakció napjával (T nap). Az ilyen alapoknál vételkor az értékpapír, visszaváltáskor pedig az eladott befektetési jegy ellenértéke azonnal jóváíródik a számláján.
T+ 1, 2 napos elszámolású alapok esetében az elszámolás napja a tranzakció napját (T nap) követő banki munkanap. Ez vétel esetén azt jelenti, hogy a megvásárolt befektetési jegyek a tranzakció napját követő banki munkanapon íródnak jóvá számláján. Visszaváltás esetén a visszaváltott befektetési jegyek ellenértéke szintén a tranzakció napját követő banki munkanapon kerül jóváírásra számláján.
A NetBrokerben a nap 24 órájában van lehetőség befektetési jegyeket vásárlására és visszaváltására. Ha a tranzakciót munkanapokon 16:30-ig rögzíti kereskedési rendszerében, akkor az aznapi tranzakciónak minősül (T nap). A munkanapokon 16:30 után illetve a nem munkanapon rögzített tranzakciók a következő munkanapon megadottnak minősülnek (T nap = a következő banki munkanap).
Hogyan tudok Euró és Dollár alapú befektetési jegyeket vásárolni?
Ha Ön devizában forgalmazott befektetési alapot szeretne vásárolni, ehhez értékpapír számláján az adott devizának rendelkezésre kell állnia.
A szükséges devizaösszeg az alábbi módon kerülhet a számlájára:
- Pénztárban befizeti a szükséges összeget
- Banki devizaszámlájáról átutalást indít a tranzakció lebonyolításához szükséges deviza összeggel.
- Erste Banknál vezetett devizaszámlájáról kérhet azonnali átvezetést személyesen bármely Erste Bank fiókban.
- Az értékpapír számlán nyilvántartott összeg (ha nem a teljesítés, illetve elszámolás devizanemében áll rendelkezésre) átváltásával, mely esetben az ERSTE BANK HUNGARY ZRT. mint az átváltást végző hitelintézet által alkalmazott árfolyammal kerül számláján jóváírásra.
- A váltásra lehetősége van NetBroker kereskedési rendszerünkön keresztül.
Tőzsdei megbízások
Milyen időszakokban tudok megbízásokat adni?
NetBroker szolgáltatásunk a nap 24 órájában működik, bármikor tud adni megbízásokat befektetési jegyekre, állampapírokra, részvényekre.
Milyen gyorsan kerül be a tőzsdére a részvényajánlatom?
Tőzsdei megbízásai azonnal, késleltetés nélkül kerülnek be az ajánlati könyvbe függetlenül attól, hogy rendelkezik-e Real-Time tőzsdei adatokra szóló előfizetéssel.
Hogyan működik a piaci áras ajánlat?
A Piaci áras megbízás, az elérhető legjobb árszinteken teljesül.
Piaci áras megbízás Nyitó, Záró aukcióban és Volatilitási Szakaszban nem tehetők.
Hogyan működik a limit áras ajánlat?
Vétel esetén: az általunk maximálisan fizetni kívánt árat (limit ár) adjuk meg.
Eladás esetén: az általunk minimálisan kapni kívánt árat (limit ár) adjuk meg.
Limitáras ajánlatot az ajánlati könyv kiegyensúlyozás részszakaszon kívül bármikor elfogad rendszerünk.
Hogyan működik a stop limit ajánlat?
A stop limit megbízás lényege, hogy a BÉT kereskedési rendszerébe bekerült megbízás csak akkor aktiválódik limit megbízásként, ha az adott Tőzsdenapon az ajánlattételt közvetlenül megelőző utolsó kötésben vagy az ajánlattételt követően, az ajánlatban megadott Aktiválási áron vagy annál jobb áron ügylet jött vagy jön létre.
A folyamatos aukciós modellben kereskedett termékek esetén (certifikátok és warrantok) nem csak kötés, hanem az ajánlati könyvben megjelenő ajánlat is aktiválhatja a stop megbízást.
Stop limit ajánlatot kizárólag kereskedési idő alatt lehet rögzíteni, amennyiben az ajánlat kereskedési időn kívül kerül megadásra, úgy azt a BÉT a következő nyitó aukciós szakaszban visszautasítja. Továbbá bizonyos speciális kereskedési szakaszokban, mint például az ajánlati könyv kiegyensúlyozás részszakaszban is visszautasításra kerül a megbízás.
Hogyan működik a készletpárosítás?
Eladási tranzakció rögzítésekor kiválasztható a készletpárosítás módja, mely a készlet bekerülési dátuma, vagy ára alapján különböztethető meg.
LIFO (alapbeállítás): A legutolsó bekerülési dátummal rendelkező készletet adja el
FIFO: A legkorábban vásárolt készletet adja el
HIFO: A legmagasabb áron vásárolt készletet adja el
LOFO:A legalacsonyabb áron vásárolt készletet adja el
A készletpárosítások mindig csak a nap végén, kereskedési időn kívül történnek meg, így rendszerünk a short daytradeket is kezelni tudja. Abban az esetben, ha először elad majd vesz napon belül, rendszerünk nem adja el korábbi készleteit, nap végén ezt daytrade-nek fogja érzékelni és egymással párosítja őket össze.
Hogyan történik a tőzsdei tranzakciók elszámolása?
A tőzsdei tranzakciók elszámolása a KELER szabályzat alapján T+2 nap alatt történik meg. Ez azt jelenti, ha részvényértékesítésből származó bevétele van, azt csak a T+2 nap után tudja készpénzben felvenni, vagy elutalni. Abban esetben azonban ha az eladás után ismét vételi tranzakciót szeretne indítani azt az eladás után azonnal megteheti.
Napon belüli kereskedés esetében a tranzakciók folyamatosan elszámolás alá kerülnek, vételkor rendszerünk mindig az ún. szabad számla terhére indítja a tranzakciókat. Ez azt jelenti, hogyha készpénzt szeretne felvenni számlájáról, akkor ajánlott 3 napra felfüggeszteni a kereskedést, hogy egyenlege szabad legyen, ne legyen elszámolás alatt.
Példa:
Rendelkezik 1 millió Ft-tal számláján. 5 db 100.000 Ft értékű daytrade tranzakciót végez, azaz vesz, majd elad. A tranzakciók következtében, ugyan számlaegyenlegében továbbra is 1 millió Ft van (költségekkel nem számolva), azonban szabad számláján csak 500 000 Ft lesz, mivel az 5 x 100 000 Ft értékű vétel elszámolás alá került.
Hogyan működnek a tőzsdei szakaszok?
A Xetra rendszerre történő átállást követően a több különböző kereskedési modul került bevezetésre a magyar részvénypiacon.
- Folyamatos kereskedés aukciókkal (Részvény Prémium és Standard kategória, ETF)
- Többaukciós (Részvények T kategória, Befektetési jegyek, Kárpótlási jegyek, Állampapírok, Jelzáloglevelek, Vállalati kötvények)
- Folyamatos aukciós (Certifikátok és Warrantok)
- Határidős piac (Határidős termékek)
Az egyes kereskedési modulokhoz tartozó tőzsdei szakaszokat, valamint az internetes kereskedési rendszerben elérhető külföldi tőzsdék működését a NetBroker felhasználói kézikönyv 7. fejezetében részletezzük.
NetBroker felhasználói kézikönyv
Befektetési hitel
Hogyan tudom igénybe venni a szolgáltatást?
A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges, hogy Ön rendelkezzen az alábbi speciális szerződésekkel:
- Kiegészítő megállapodás komplex ügyletekre
A szolgáltatás aktiválása a szerződések aláírása után 1 héten belül történik meg. A gyorsabb ügyintézés érdekében azonban kérjük, fáradjon be központunkba: 1138 Budapest, Népfürdő utca 24-26.
Milyen értékpapírokra tudok megbízást adni?
Befektetési hitel esetében azokra az értékpapírokra tudunk megbízást elfogadni, amelyek szerepelnek fedezeti és biztosítéki hirdetményünkben, illetve a befektetési hitel tájékoztatóban!
Bővebben a befektetési hitelről
Honnan tudom, hogy mekkora értékben adhatok megbízást?
Részvény vétel esetén, a tranzakció rögzítésekor rendszerünk kiírja a nyitható pozíció értékét. Ennek mértéke a számla aktuális fedezeti értékének a többszöröse lehet, a vásárolni kívánt részvény diszkonttényezője függvényében. A számla fedezeti értéke az Ügyfélanalitika menüpontban tekinthető meg, az egyes értékpapírok fedezeti értéke pedig fedezeti biztosítéki hirdetményünkben található.
Pl.: a Mol és OTP részvények fedezeti értéke 75%, így a tőkeáttétel mértéke a fedezeti 4 szerese (1/(1-0,75))
További példák a tőkeáttételre
Mekkora és hogyan számolódik a befektetési hitel kamata?
A Befektetési hitel kamatáról a Díjjegyzékben tájékozódhat, havi prolongációs díja nincsen. A kamatot csak akkor számoljuk fel, amennyiben a hitelre vásárolt részvény nap végéig nem lett eladva. A kamatot napi szinten kalkulálja rendszerünk, azonban terhelése 30 naponta, illetve a törlesztés és/vagy a hitelre vásárolt részvény eladása utáni T+2 napon kerül terhelésre.
A kamatnapok számításánál, szükséges figyelembe venni a T+2 napos elszámolásokat. Egy hétfői napon hitelre vásárolt részvény, szerdára kerül a tulajdonunkba, melyet ha kedden eladunk csütörtökön kerül ki a tulajdonunkból, így szerdától csütörtökig egy nap telik el. Abban az esetben azonban ha a vétel szerdán, de az eladás csütörtökön történik, akkor a T+2 napok miatt a péntektől hétfőig van a birtokában a részvény így a hétvégével is kalkulálva már 3 napi hitelkamatot számítunk fel.
Egy napi hitel kamatát az Éves kamat / 360 nap képlettel kaphatjuk meg.
Mekkora a maximális futamidő?
A hitel korlátlan ideig tartható, nincsen meghatározva maximális futamidő, és akár 1 napra is igénybe lehet venni.
Hogyan tudom törleszteni a befektetési hitelt?
A törlesztés bármikor lehetséges részben, vagy egészben készpénzes törlesztéssel a NetBroker rendszer Befhitel törlesztés menüpontjában, vagy a részvények eladásával. Amennyiben egy részvényből van olyan készlete, amit saját pénzből illetve hitelből is vásárolt, akkor rendszerünk először mindenképpen a hitelből vásárolt részvényeket adja el.
Mi történik, ha a számla fedezeti értéke mínuszt mutat?
Amennyiben a vétel rögzítésekor a teljes fedezet felhasználásra kerül, és a vásárolt részvény ára csökken, előfordulhat, hogy a számla fedezeti értéke negatív egyenleget fog mutatni az Ügyfélanalitika menüpontban. Rendszerünkben automatikus likvidálás nincsen, Ügyfélszolgálatunk telefonon fogja jelezni a szükséges teendőket. A fedezet rendezésére lehetőség van pénz befizetéssel, vagy a hitelre vásárolt részvények részbeni eladásával.
Példák a fedezetlenség rendezésére
Hogyan működik a Befektetési hitel allokáció?
A befektetési hitel allokációk minden kereskedési nap végén, tőzsdezárás után történnek meg.
Vétel esetében azt az összeget allokáljuk befektetési hitelre, amelyre már nem volt készpénz fedezet. Ha több vételi megbízásunk is volt, akkor az időben legkorábban adott megbízások kerülnek saját erőből finanszírozásra. E szabály alól kivétel, ha az adott részvényt nap végéig eladjuk, mert ebben az esetben a tranzakció daytrade-nek minősül, így nem kerül a hitel allokálásra.
Eladás esetében először mindig a hitelre vásárolt részvények kerülnek eladásra és csak legutoljára a saját erőből vásároltak. E szabály alól kivétel, ha az eladott részvények nap végéig visszavásárlásra kerülnek, ebben az esetben a tranzakció daytrade-nek minősül így nem kerül a hitel allokálásra. Amennyiben a hitelre vásárolt részvények alacsonyabb áron kerülnek eladásra, mint amennyiért megvásároltuk, akkor a keletkezett veszteség a saját pénzegyenleget csökkenti.
Eladáskor a kiválasztott készletpárosítások befektetési hitel esetében csak a hitelen belül számítanak.
Határidős kereskedés
Hogyan tudom igénybe venni a szolgáltatást?
A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges, hogy Ön rendelkezzen az alábbi speciális szerződésekkel:
- Kiegészítő megállapodás komplex ügyletekre
A szolgáltatás aktiválása a szerződések aláírása után 1 héten belül történik meg. A gyorsabb ügyintézés érdekében azonban kérjük, fáradjon be központunkba: 1138 Budapest, Népfürdő utca 24-26.
Milyen instrumentumokkal lehet kereskedni az online rendszerben?
NetBroker rendszerünkben a BUX index decemberi lejáratára (BUX1112) lehet üzleteket kötni, egyedi részvények kereskedésére nincsen lehetőség.
Mekkora az alapletét követelmény?
1 kontraktus BUX határidős pozíció nyitásához fedezetként a mindenkori Keler Zrt. által meghatározott letéti követelmény kétszerese szükséges.
Milyen fedezet mellett nyithatok határidős pozíciót?
A letéti követelményhez a fedezetet lehet értékpapírban, illetve készpénzben is biztosítani, a számla fedezeti értéke az Ügyfélanalitika menüpontban tekinthető meg, az egyes értékpapírok fedezeti értéke pedig a fedezeti és biztosítéki hirdetményben található.
Hogyan történik a határidős pozíciók elszámolása?
A határidős pozíciók elszámolása minden nap végén megtörténik. Adott napi eredményét T+1 nap reggelre láthatja egyenlegében, mely lehet pozitív és negatív is. Számlakivonatában a T+2. napon tudja visszatekinteni. A tranzakció megnevezése Átvezetés (határidős)
Az elszámolás módja alapbeállításként nettó elven történik, mely alapján minden nap végén összezárásra kerülnek a pozíciók.
Lehetőség van a bruttó elvű elszámolásra, így az ellentétes irányú pozíciók összezárása nem történik meg automatikusan. A termék kifutásáig láthatja összes pozícióját kumulálva, mely adott év decemberében a 3. pénteken történik. Az elszámolási mód megváltoztatását kérheti személyesen bármely Erste fiókban, vagy kérjük, küldjön faxot a (06 1) 23-55-190-es faxszámra.
A két elszámolási mód csak megjelenítésben különbözik, pénzbeli jelentősége nincsen.
Shortolás
Hogyan tudom igénybe venni a szolgáltatást?
A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges, hogy Ön rendelkezzen az alábbi speciális szerződésekkel:
- Kiegészítő megállapodás komplex ügyletekre
A szolgáltatás aktiválása a szerződések aláírása után 1 héten belül történik meg. A gyorsabb ügyintézés érdekében azonban kérjük, fáradjon be központunkba: 1138 Budapest, Népfürdő utca 24-26.
Milyen értékpapírokra adhatok short megbízást?
Internetes kereskedési rendszereinkben az alábbi értékpapírokra lehet short megbízásokat adni:
Hogyan tudom rögzíteni a megbízást?
A NetBroker rendszer használata esetében a shortolható papíroknál akkor is láthatja az eladás gombot, ha nem rendelkezik az adott papírral, rendszerünk megfelelő fedezet mellett engedni fogja a tranzakció rögzítését.
Honnan tudom, hogy mekkora értékben adhatok megbízást?
Részvény eladás esetén, a tranzakció rögzítésekor rendszerünk kiírja a nyitható pozíció értékét. Ennek mértéke a számla aktuális fedezeti értékének a többszöröse lehet, a vásárolni kívánt részvény diszkonttényezője függvényében. A számla fedezeti értéke az Ügyfélanalitika menüpontban tekinthető meg, az egyes értékpapírok fedezeti értéke pedig fedezeti biztosítéki hirdetményünkben található.
Pl.: a Mol és OTP részvények fedezeti értéke 75%, így a tőkeáttétel mértéke a fedezeti 4 szerese (1/(1-0,75))
Hogyan működik az automatikus short zárás?
BÉT piacon
16:30-kor SMS-ben, illetve a NetBroker Pro-ban figyelmeztetést küldünk azon ügyfeleinknek, akiknek tényleges short pozíciója van: „Kérjük, vásárolja vissza a short-ba került értékpapírjait 16:59-ig, máskülönben a számlája bekerül az automatikus zárási procedúrába!”
16:50-kor SMS-ben illetve a NetBroker Pro-ban figyelmeztetést küldünk azon ügyfeleinknek, akik 16:00 után nyitottak tényleges short pozíciót, ettől kezdve új short pozíció nyitására nincsen lehetőség.
17:00 – 17:01 között az automatikus zárási procedúrába került ügyfél semmilyen megbízást nem adhat (sem vételi, sem eladási) visszavonjuk az összes nyitott ajánlatát (vételt és eladást is) azon instrumentumokra, amiből short pozíciója van ügyfeleinknek. A napi felső árlimiten visszavonhatatlan/módosíthatatlan vételi ajánlatot teszünk a kereskedési rendszerbe a shortolt mennyiségre.
17:01–től megnyílik a lehetőség az ügyfél számára, hogy shortot nem eredményező megbízásokat adjon.
Külföldi piacon
16:30-kor SMS-ben, illetve a NetBroker Pro-ban figyelmeztetést küldünk azon ügyfeleinknek, akiknek tényleges short pozíciója van: „Kérjük, vásárolja vissza a short-ba került értékpapírjait 17:19-ig, máskülönben a számlája bekerül az automatikus zárási procedúrába!”
16:50-kor SMS-ben illetve a NetBroker Pro-ban figyelmeztetést küldünk azon ügyfeleinknek, akik 16:00 után nyitottak tényleges short pozíciót, ettől kezdve új short pozíció nyitására nincsen lehetőség.
17:20-kor az automatikus zárási procedúrába került ügyfél semmilyen megbízást nem adhat (sem vételi, sem eladási) visszavonjuk az összes nyitott ajánlatát (vételt és eladást is) azon instrumentumokra, amiből short pozíciója van ügyfeleinknek. Az piaci áras, visszavonhatatlan/módosíthatatlan vételi ajánlatot teszünk a kereskedési rendszerbe a shortolt mennyiségre.
17:21–től megnyílik a lehetőség az ügyfél számára, hogy shortot nem eredményező megbízásokat adjon.
Hogyan tudok shortolni, ha befektetési hitelem van?
Ha egy adott részvény befektetési hitelből került megvételre, és napon belül tőkeáttételes short tranzakciót hajtunk végre, azaz ugyanazt a mennyiséget adjunk el és vesszük vissza, akkor a rendszer azt külön daytrade tranzakcióként kezeli. Így meglévő befektetési hitel változatlanul fut tovább.
Ha befektetési hitelből vásárolt részvények eladásán felül tőkeáttétel igénybevételével további részvények is eladásra kerülnek, azonban nap végéig nem kerülnek visszavételre, akkor a tőzsdei záró szakaszban csak a ténylegesen negatívba került mennyiséget vásárolja vissza a rendszer, a hitel pedig törlesztésre kerül.
Számlakivonat, egyenlegközlő
Hogyan férhetek hozzá az aktuális vagy az archív számlakivonataimhoz és egyenlegközlőimhez?
A NetBroker hozzáféréssel rendelkező ügyfeleink, a kereskedési rendszer alap felületére belépve tölthetik le, az „Archív dokumentumok” menüponton keresztül.
Hol találom az archív dokumentumok menüpontot?
A NetBroker alap felületén, bal oldalt található menüben az Információk alatt.
Mennyi időre visszamenőleg tudom letölteni?
Az archív dokumentumok a számlanyitás dátumáig vagy 2008 január 1-ig visszamenően érhetőek el az online felületen.
Hogyan tudom letölteni?
A kezdős és záró dátum megadása után, a Szűrés gomb segítségével hívhatjuk le a korábban kiküldött dokumentumokat. A megjelenő listában, a sor elején található „…”-ot tartalmazó kockára kattintva megjelenik a számlakivonat.
Milyen archív dokumentumokat lehet letölteni?
Az archív dokumentumok közül jelenleg a számlakivonat, egyenlegközlő és a határidős kivonat tölthető le.
NetBroker belépés
Erste Trader Demo
Hasznos linkek
Fontos információk
Díjjegyzék
Közzétételek
Partner alapok
Panaszkezelés
Hirdetmények
Üzletszabályzat
English documents
Visszaélés bejelentése
A magas tőkeáttételes kereskedés kockázatai
Társasági események
BEVA kártalanítás
Adategyeztetés (Újbóli Ügyfélátvilágítás)
TTNY, PEP, CRS és FATCA információk
EMIR (Európai Piaci Infrastruktúra-rendelet) információk - LEI szám igénylés
Tudnivalók az értékpapírszámla tranzakciókról
Előzetes költségtájékoztatók
Gyakori kérdések